tiistai 18. maaliskuuta 2014

Muumikirjat ja minä - haaste



Sain muumikirjahaasteen rosalesilta , ja teen sen erittäin mielelläni. Alunperin haaste on lähtenyt liikkeelle Obuskolosta. ( tässä postauuksessa esiintyvät kuvat ovat omiani)

Haasteen säännöt:- Kirjoita Tove Janssonin Muumi-kirjoista ja siitä, miten ja missä vaiheessa ne ovat kuuluneet elämääsi. Tee omaelämäkerrallinen teksti aiheesta ja julkaise se blogissasi. - Lähetä haaste kolmelle sellaiselle kirjabloggaajalle, joita aihe voisi kiinnostaa.
 - Mainitse haasteen alkuperä tekstissäsi.




Ensikosketukseni muumeihin oli piirrossarjasta, joka on varmasti kaikille tuttu. Se animehenkinen piirretty, jota iso-veljeni nauhoitti minulle telkkarista. Se, jonka jaksot on tullut katsottua satoja kertoja. Pienenä minulla oli myös muumihahmoja, aivan pikkuruisia. Kirjoihin en valitettavasti  vielä pienenä päässyt tutustumaan.

Ensimmäisen muumikirjani sain pokkariversiona 20-vuotis lahjan osana eräästä ystävältäni. Se oli muumipeikko ja taikatalvi. Eli luin ensimmäisen muumikirjani vasta parikymppisenä, ja ihastuin. Sittenmmin olemme saaneet talouteemme lahjaksi monta ihanaa muumimukia. Lempparini Nipsu pikkukisun kanssa on tämän postauksen kuvassa. Lisäksi minulla on muutama muumipurkki, ja kirpparilta löytynyt muumipeikko pehmo.

Viimeisen parin vuoden aikana olen lukenut kirjat Muumilaakson Marraskuu ja Muumipapan Urotyöt :) Niistä olen postannutkin tässä ja tässä. Molemmat olivat aivan mahtavia kirjoja, joskin molemmat eri syistä. Muumilaakson Marraskuu on ihana kirja, koska olen syysihminen. Lisäksi siinä esiintyvä muumien esi-isä on erittäin sympaattinen hahmo, samoin kun se pieni hahmo, joka tykkää lukea, ja odottelee innoissaan muumimammaa kotiin. Muumipapan Urotyöt on hauska, koska piirretyssä lempijaksojani olivat juuri ne, mitkä tähän kirjaan perustuivat, ja kertoivat muumipapan nuoruudesta. Vielä parempaa näistä muumipapan urotöistä oli päästä lukemaan, sillä kirjana ne olivat vieläkin mahtavampia.

Viime talvena lainasin myös eräältä kaveriltani muumisarjakuvia, jotka nekin olivat hauskoja, vaikkakin kirjoihin verrattuina erittäin aikuismaisia. Niitäkin haluan lukea joskus lisää.

Vaikka olen löytänyt muumikirjojen ilot vasta näin aikuisiällä, olen rakastunut niihin päätäpahkaa. Ne sopivat myös aikuisille, ja ovat täynnä ihanaa filosofiaa ja valloittavia hahmoja. Ehdottomasti tulen lukemaan muutkin muumikirjat jossain vaiheessa, ja jos ikinä saan lapsia, tullaan nämä muumikirjat lukemaan heillekin. Elämä olisi paljon köyhempää ilman iki-ihania muumeja. Olen muumi-fani henkeen ja vereen, ja tulen aina olemaan ;)

Tämä haaste on ilmeisesti kiertänyt aika paljon, joten en uskalla haastaa ketään erikseen. Tämän saa toki tehdä kuka vain, jota ei ole haastettu, mutta joka haluaa palavasti vastata haasteeseen ;)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti